2014. július 15., kedd

Rosabaya gyümölcskenyér




Meghívásos receptversenyre készült az alábbi sütemény. A versenyt a Nespresso hirdette meg, sok segítséget adva a megvalósításhoz. Ennek nyomán a konyhapulton egy gyönyörű almazöld (a cég honlapja szerint sárga) Nespresso kávéfőző áll átmenetileg, sok csodás fűszert és persze kávét kaptam inspirációnak. Én a Rosabaya de Columbia kávékeveréket választottam, mert annak az ízvilága passzolt legjobban az elképzeléseimhez. Én magam sem tudtam volna jobban leírni, milyen is a Rosabaya, úgyhogy kölcsönveszem a honlap jellemzését: 

"A piros gyümölcsökből készült lekvárok tipikus aromáit és boros ízeket hordoz. Mivel kisméretű ültetvényeken termesztik, szüretelését kézzel, feldolgozását pedig az úgynevezett nedves módszerrel végzik. Az egyes fajták elkülönített pörkölése kihangsúlyozza a gyümölcsös ízjegyeket és a savasságot, valamint testességet kölcsönöz az italnak." 

Látjátok, olyasmi ez, mint a borok leírása... A Rosabaya valóban egy fantasztikus aromájú kávé, nagyon passzolt ahhoz a sötét, buja süteményhez, ami végül kikerült a sütőből. Amikor állítottam össze a tésztát, meglepve láttam, hogy a hozzávalók és a fűszerek között meglehetősen sok a barna, sötétbarna színű alapanyag, és ez a színvilág a süteményre is rányomja a bélyegét. A végeredmény egy nagyon gazdag ízű, ugyanakkor könnyű tésztájú, kávézáshoz, teázáshoz tökéletesen megfelelő édesség lett. 

Természetesen egy versenynél zsűri is kell, azok pedig ti lesztek, kedves olvasók. A Nespresso Facebook oldalán adhatók le a szavazatok július 31-ig. 

Hozzávalók:

25 dkg liszt
12,5 dkg vaj
10 dkg barna cukor
12 dkg kókuszvirág cukor (jó helyette a barna cukor is, de a kókuszvirág cukor még különlegesebbé teszi az ízét)
17 dkg melasz (beszerezhető már delikátesz üzletekben, nem kell érte Egyiptomig menni, mint ahogy én tettem néhány éve)
2 tojás
1/2 teáskanál szódabikarbóna
150 ml lefőzött kávé (Nespresso Rosabaya de Columbia)
1/2 teáskanál őrölt szerecsendió
1/2 teáskanál őrölt szegfűszeg
1 teáskanál őrölt fahéj
1/2 teáskanál só
narancs reszelt héja
1 teáskanál narancsvirág víz
egy csipet őrölt kardamom
1 csésze aszalt vörösáfonya
1 csésze mazsola

Elkészítés:

Megfőztem a kávét és lehűtöttem. A szobahőmérsékletű vajat habosra kevertem a kétféle cukorral. Ez eltartott egy ideig, mert a barna cukor textúrája más, mint a sima kristálycukoré, de érdemes alaposan kikeverni a cukor a vajjal, mert ez a könnyed levegős tészta egyik záloga. Amikor már levegős volt az állaga, egyenként hozzáadtam a tojásokat, azzal is alaposan kikevertem a masszát. Beleöntöttem a melaszt és a narancsvirág vizet. A lisztbe belekevertem a fűszereket, a reszelt narancshéjat és a szódabikarbónát is.  A tojásos-melaszos keverékhez felváltva adtam hozzá a fűszeres lisztet és a kávét. Utolsó lépésként a masszába kevertem az aszalt gyümölcsöket.
Egy szilikon formába öntöttem a masszát, és 150 fokos sütőben 75 percig sütöttem. Mielőtt kivennénk a sütőből a süteményt, mindenképpen végezzünk tűpróbát, hogy átsült-e a tészta.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése