2014. július 10., csütörtök

Gyümölcsös galette



A franciák nagy mágusok, tudom én ezt régen. Mintha nem lenne elég nekik Provence, a csodás boraik, az olajfa ligeteik, a tengerpartjuk, Párizsuk, a macaronjaik, a sajtjaik, a parfümjeik, de még a galette is... Az ő találmányuk ez a cucc, ami amilyen egyszerű, olyan baromi finom, kettőt se pislantasz, és készen van, ráadásul a konyha sem úszik a csatakos mindenfélében, mert gyakorlatilag kell hozzá egy darab robotgép - én a kicsi, könnyen elmosható darabomat használom ilyenkor, nem veszem elő a nagyot -, meg egy sütőlap, aztán részemről a fáklyás menet. És mondom, cserébe mindez még valami bitang jó is tud lenni. Van benne egy vékony réteg tészta, csak úgy mutatóba, rengeteg gyümölcs, amiket akár variálni is lehet egymással, büntetlenül lehet mellé fagylaltot tálalni, egyszóval verhetetlen egy sütemény ez.
Ez egy nagyjából kétszemélyes adag, ha többre van szükség, arányosan lehet tolni a mennyiségeket. Ha vendégeknek szánjuk, csinálhatunk egyszemélyes kis tortácskákat is.

Hozzávalók:

12 dkg liszt
1/2 tk cukor

6 dkg vaj
1 tojás

Töltelék:

ehhez a tészta mennyiséghez 25 dkg gyümölcs- őszibarack vékony szeletekre
vágva, szilva felaprítva
1-1 tekintélyes csipet fahéj, őrölt gyömbér, szegfűszeg,
1 teáskanál cukor
1 dkg vaj

Elkészítés:

A tésztát robotgéppel állítottam össze: a lisztet és a cukrot beletettem a késes aprítóba, hozzáadtam a felkockázott hideg vajat, majd a gépet néhányszor elindítva összekevertettem az anyagokat. Hozzáadtam a tojást és a csipet sót, elindítottam még néhány másodpercre a gépet, és a tészta készen is volt. Folpackba csomagolva fél órát pihent a hűtőben.
Amikor lehűlt, lisztezett deszkán egy milliméter vastag kört nyújtottam belőle, a szélén néhány centis sávot szabadon hagyva rápakoltam a gyümölcsdarabokat. Megszórtam őket egy kevés cukorral (illetve esetünkben Canderellel), a fűszerekkel, dobtam rá 2-3 darabka vajat, majd a tészta üresen maradt részét csinosan felhajtogattam a gyümölcsökre. Ezután 200 fokon 20 percig sütöttem a süteményt.
Ajánlom a süteményt forrón, langyosan, vagy akár hidegen konyhai analfabétáknak, haladóknak, dőzsölőknek és fogyókúrázóknak egyaránt

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése