2014. február 19., szerda

Sült zöldségek



Imádatom legújabb tárgya ez az étel. Olyan egyszerű, hogy nincs rajta mit leírni tulajdonképpen. Zöldségeket kell sütőben megsütni, nem is én találtam fel ezzel a spanyol viaszt, sőt, az utolsó sem én leszek, aki ilyet kreál, mégis muszáj írnom róla. Mert úgy kezdődött az egész, hogy a Szimpla Piacon (Budapest, VII., Kazinczy utca, Szimpla Kert romkocsma) ősszel narancssárga és rózsaszín céklákat vásároltam (na meg persze paszternákot...), és kíváncsian vártam, mi jön elő a sütőből. Mert én nem szeretem a hagyományos céklát sajnos. Próbáltam megbarátkozni vele, nem ment, ez van. Na de a narancssárgák és a rózsaszínek?! Úristen, hogy azok milyen finomak! Sütve meg maga a földi Paradicsom! Teljesen más íze van, mint vörös társainak, színével pedig szebbé varázsolja a sült zöldséges tálat. A Szimpa Piacról itt olvashatjátok a beszámolómat.

Megpróbáltam a céklából felhalmozni a legnagyobb mennyiséget, hogy kitartson sokáig, de persze nem sikerült, hetekkel ezelőtt elfogyasztottuk az utolsó darabokat. Úgyhogy most édesburgonyával és kelbimbóval kárpótolom magam az elveszett ízélményért, és nagyon várom a tavaszt... A lányom már megrendelte a vetőmagokat, úgyhogy idén saját céklám lesz, alig várom! 
Szóval ez az étel bármilyen unalmas vacsorát feldob köretként, de önállóan is megállja a helyét, hisz olyan ízélményt nyújt, hogy az leírhatatlan. Minden zöldség hozza a saját, semmivel össze nem hasonlítható ízét, amit én lehetőség szerint nem szoktam elnyomni sem túl sok sóval, sem más fűszerekkel, legfeljebb néhány rozmaring levélkét szoktam a tepsibe dobálni. Sülés közben óhatatlanul némelyik kiálló darab kicsit karamellizálódik, amitől még érdekesebb lesz az ízhatás, szóval szuper, na, higgyétek el nekem.
És persze jól variálható, attól függően, hogy mi van otthon a hűtőben, kamrában, vagy ha épp piac felé jártok, mit vesztek az esti vacsorához. Nálam ezekből szokott összeállni a tepsi tartalma:
- apró szemű hagyma (ha van salotta, az még jobb, de tudom, nehezen hozzáférhető, nem is olcsó...)
- SOK fokhagymagerezd, héjában hagyva
- gomba
- paszternák vagy fehérrépa
- édesburgonya
- cékla
- kelbimbó
- burgonya
- csicsóka (nagyon jó bele!)

Olívaolajjal kikent tepsibe rakom a feldarabolt zöldségeket, tetejüket is meglocsolom olajjal, 25-30 perc alatt készre sütöm a 180 fokos sütőben. Ennyi. És hogy mi történik a maradékkal, holnap azt is elárulom.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése