2013. december 18., szerda

Pulykakoszorú


Felfedezése és kipróbálása óta minden ünnep number one-ja ez a pulykamellből készült étel. A helyzet az, hogy nem tartozom azok közé, akik karácsony este ezerféle étellel rakják tele az asztalt, számomra sokkal fontosabb a fadíszítés, ajándékozás, mint a főzés ezen a napon. No persze ilyenkor is mindig van legalább három fogás az asztalon, de törekszem arra, hogy ne kelljen az egész napot a konyhában töltenem. Ez még így is ritkán sikerül, de legalább megpróbálom.
A receptet több gasztroblogban is láttam, és bíztam benne, hogy pont olyan egyszerű elkészíteni, mint ahogy az a leírásokban írva vagyon, és nem csalódtam. Már most vannak ötleteim arra nézvést, hogyan fogom variálni a tölteléket, de ez a klasszikusnak mondható aszalt szilvás változat is nagyon finom.

Hozzávalók egy kuglóf formához, vagy két kisebb püspökkenyér formához:
1/2 kg szeletelt bacon
40-50 dkg pulykamell filé 2x2 cm-es kockákra darabolva
3 tojás
2 dl tejföl
1 nagy csokor petrezselyemzöld
szárnyas fűszerkeverék
4 evőkanál liszt
frissen őrölt bors
10-12 szem aszalt szilva
20 dkg reszelt sajt, jó, ha van benne valamennyi füstölt is

Elkészítés:

Egy kuglóf formát vékonyan kiolajoztam. Ez azért szükséges, hogy biztosra menjek, és ne ragadjon bele a koszorú a formába, amikor majd kiborítom. Ezután kibéleltem a szalonnaszeletekkel a formát  úgy, hogy a szalonna szeletek jócskán túllógjanak a forma szélén, középen pedig valamennyire feküdjenek fel a kuglóf forma középső részére is. Nem mindig egyszerű a művelet, de nem is lehetetlen küldetés.
Elkészítem a tölteléket: a húskockákat beszórom fűszerkeverékkel, félreteszem.Ezután a tejfölt, lisztet, tojásokat, petrezselymet, borsot, reszelt sajtot, sót összekeverem, majd hozzáadom a masszához a húst is. A fele tölteléket belekanalazom a szalonnaágyba, arányosan elosztom az aszalt szilvát, végül befedem a massza maradékával. A szalonna túllógó végeit ráhajtom a töltelékre úgy, hogy mindenhol betakarja azt. Fontos, hogy a töltelék sehol se tudjon kifolyni. 
180 fokos sütőbe teszem a formát úgy 30 percre. Amikor már szép piros a tetején a szalonna, hazardírozok egyet. Mégpedig úgy, hogy fogok egy tepsit, ráteszem a kuglóf formára, és egy villámgyors mozdulattal megfordítom a tepsit és a formát. Ezért nem árt, ha a szalonna alá még ki is olajoztuk a formánkat, mert így biztosak lehetünk abban, hogy akadálytalanul átcsúszik a másik tepsire a hús. Eltávolítom a sütőformát, és a koszorút újabb 20 percre visszadugom a sütőbe, így a szalonna eddig alul lévő része is meg tud pirulni. Szeletelés előtt pihentessük az elkészült ételt, mert csak akkor tudunk szép szeleteket vágni belőle. Másnap hidegen is isteni!

A tölteléket variálhatjuk aszalt barackkal, a szép színhatás kedvéért csempészhetünk bele vörös áfonya szemeket is. Gyönyörűen fog mutatni a tojástól sárgás töltelék, a zöld petrezselyem pöttyök, valamint az aszalt gyümölcsök színes foltjai.
Természetesen süthetjük sima őzgerinc formában is, akkor egyszerűbb a szalonnával való kibélelés, és rúd formájában is mutatós lesz az ételünk.

9 megjegyzés:

  1. Igen, finom lehet, hallottam róla, a sógornőm minden karácsonykor azt a változatát készíti, hogy a pulykamellet úgy vágja el, hogy kiteríthető legyen egy nagy lappá, fűszerezi, az egyik oldalát telerakja aszalt szilvával, feltekeri roláddá, majd így süti meg, készít mellé szilvaszószt és krumplipürét, én még nem ettem ezt sem, de nagyon dicsérik azok akik igen:-)))) Szóval vittem a receptedet:-))))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ahogy olvasom, szerintem a sógornőd féle, az ennek nem változata. Ennek nagyon fontos eleme a tejfölös-tojásos-sajtos szutty.

      Törlés
  2. Nem a tiéd változata, hanem úgy értettem, hogy a pulykamell és aszalt szilva együttes, változata:-))))

    VálaszTörlés
  3. Megcsináltam, fantasztikus lett, köszönet érte! :-) A blogomban van róla kép is - ugyan mellőz minden profizmust, de a lényeg látszik. :-)

    VálaszTörlés
  4. Tegnap ezzel az étekkel virítottam a családi vendégségben, eszméletlen nagy siker volt!!! Köszönet a receptért Éva!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon szívesen, örülök, hogy sikere volt.

      Törlés
  5. sokadszorra sül, megint ezt kérte a család. Most utaztatjuk is egy kicsit, kíváncsi vagyok, bírja-e. Puszillak megint ezért a receptért.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bírja hát!én is ezt sütöttem szentestére, a szilva kimaradt belőle, hurkapálcával tuszkoltam be a mesterien kialakított bacon köntös alá☺

      Törlés
  6. Hatodik éve ez a menü karácsonykor. Hála érte :)

    VálaszTörlés