2013. december 19., csütörtök

Marha casserole, avagy burgundi marharagu

A recept Gordon Ramsay-től származik, ő nevezi casserole-nak (mely az edény neve, amelyben készül a ragu), és évek óta készítem, az egyik legeslegnagyobb családi kedvenc. Amikor a fiúk meglátják a piros cserépedényt, amiben készíteni szoktam, mindig bepárásodik a tekintetük a gyönyörűségtől.
Nagyobb családi összejövetelekre a slow cookeremben szoktam készíteni, mesés lesz mindig.
Nem állítom, hogy a casserole elkészítése gyorsan megy, sőt mi több: hosszú folyamat, az előkészítés is kicsit pepecselős, de a legmesszebbmenőkig megéri. Néhány dolgot változtattam csak az eredeti recepten, és azt hiszem, mindegyik előnyére vált az elkészült ételnek, ha már lehetek ilyen mérhetetlenül nagyképű. Egyrészt hagymát nemcsak egészben tettem bele, hanem egy nagy fejet felszeletelve is, ami besűríti a szaftot. Viszont a szalonna mennyiségét jelentősen lecsökkentettem, az ajánlott 20 dekáról kb. 5 dekára. Legközelebb pedig egy halvány csípősséget is adok a casserole-nak, jót fog neki tenni.



Hozzávalók:
80 dkg marhahús, sovány, párolni való
2 szál sárgarépa
1 kisebb fej zellergumó
1 fej vöröshagyma
6-8 szem salotta, vagy mogyoróhagyma egészben
20 dkg apró szemű csiperke
5 dkg füstölt kolozsvári szalonna
olívaolaj
3 evőkanál liszt
só, bors
1,5 dl vörösbor
4 dl csirke alaplé
1 kis doboz sürített paradicsom
2 babérlevél

Elkészítés:
A húst megmostam, megtörölgettem, falatnyi kockákra vágtam.
A szalonnát csíkokra szabdaltam, nagyobb kockákra vágtam a répát és a zellert, a gombát megtisztítottam, felaprítottam őket. Nem kell vékony karikára vágni, lehet vastagabb darabokban hagyni, hisz hosszú lesz a főzési idő. A lisztbe belekevertem 1 teáskanál sót, frissen őrölt borsot, és a húskockákat meghempergettem a lisztben. Olívaolajat melegítettem egy serpenyőben, a húst több részletben átsütöttem benne.
Amikor készen volt, tányérra szedtem a húskockákat, a visszamaradt olajhoz még öntöttem egy keveset, átsütöttem rajta a szalonnát, beledobáltam a zöldségeket, a babérlevelet, pirítottam néhány percig az egyveleget. Majd hozzáadtam a sűrített paradicsomot, a bort és az alaplevet, felforraltam az ételt. Végül hozzáadtam a húskockákat is.
Ekkor átöntöttem az egészet a szépséges piros edénybe, rátettem a tetejét, és 150 fokos sütőben két és fél órát pároltam. Lehet, hogy ennyi idő nem elég neki, hisz ez attól függ, milyen idős volt a marha, nyilván akkor van kész, amikor a hús már vaj puha.  A szaft csodásan besűrűsödött, pont úgy, ahogy számítottam rá. Kivéve a sütőből kicsit még sóztam, egyéb módosítás nem volt szükséges. Burgonyakrokettel tálaltam, de teljesen megfelelő hozzá a friss, puha kenyér is. Legjobb persze burgonyafánkkal... Azzal igazi ünnepi comfort food válik belőle.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése