2013. június 15., szombat

Négy gyümölcsös crumble

A crumble (ejtsd: krámbl) a világ egyik legegyszerűbb étele, amit az angoloknak köszönhetünk, ahol szinte már nemzeti jelkép ez a sütemény. Ahogy nézegettem a neten, legtöbbször Bramley almával csinálják, finom is az, de szerintem ez a többféle tavaszi gyümölcsöt tartalmazó változat verhetetlen. Az alaprecept, vagyis a rátét arányai Jamie-től származnak. Ez most vagy merő véletlen, vagy Jamie-től függetlenül is ez a helyes arány, mert egy 2006-os bejegyzésemben nagyjából ugyanezeket a mértékeket használtam egy réges régi posztomban.
A mostani változat pedig így festett:


Hozzávalók: 

22,5 dkg liszt
12 dkg vaj
9 dkg cukor
egy csipet só
50 dkg gyümölcs
adagonként 1-1 evőkanál barnacukor
adagonként néhány csepp jóféle balzsamecet (én most egy 12 éveset használtam, ami legalább
16 éves, ha azt nézem, mióta használom)

Elkészítés:

A lisztet, hideg vajat, cukrot és sót egy késes betétű aprító gépbe teszem, néhányszor megforgatom. A gép ekkor morzsa állagúvá vágja-forgatja az anyagokat, nekünk pedig pont ez az állapot kell.
A gyümölcsöket (cseresznye, sárgabarack, eper) megtisztítottam, kimagoztam, majd egy-egy sütőforma aljába osztottam el a mennyiséget. Mindegyiket megszórtam egy-egy kanál barna cukorral, és csepegtettem a tetejére egy kevés balzsamecetet. Ekkor kanállal az adagok tetejére kanalaztam a lisztes-vajas-cukros morzsából úgy, ahogy teljesen eltakarja a gyümölcsöt. Szerintem fontos, hogy a tésztaréteg ne legyen nagyon vékony. Finom az, amikor még a gyümölcs között is találkozunk vele...
200 fokon sült 25 percet, mire ilyen szép lett. Fagylalttal tálalható, de anélkül is igen nagy élvezettel lehet kanalazni. Legjobb langyosan, de persze ki tudja azt kivárni...?


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése